Värdegrundsarbete

värdegrundsfigurer axelina" Hej! Vi heter SamGo, GoBra, & GoSam. Vi bor på Axelina för att vi vill bo på en förskola där alla barn är vänner med varandra och hjälper varandra. När vi hör er barn säga att ni leker tillsammans eller att ni säger att ni samarbetar då blir vi så glada och lyckliga. Vi vill att ni ska veta att vi ser och hör alla bra kompissaker som ni gör och säger.

Dessa figurer använder vi i vårt värdegrundsarbete med barnen. När barnen gör bra kompissaker för varandra säger vi " Det där ser Gobra". Vi hör barnen säga detta själv, när de känner att de har varit bra kompisar till varandra." nu såg Gobra mig".

Vi vill visa att man kan vara bra kompis på olika sätt; man kan krama kompisen, trösta, hjälpa kompisen, fråga om kompisen vill leka..

Axelinas nyckelord är "tillsammans", " samarbete" och "fiffig/omtänksam/hjälpsam kompis". Med vårt värdegrundsarbete vill vi skapa goda förutsättningar för barnen att bygga upp en god självkänsla och utveckla en positiv självbild.